En ny undersökning visar att andelen konsumenter som väljer att handla mat på nätet har ökat från 9 procent till 22 procent de senaste fem åren. Det är framförallt den yngre generationens konsumenter som driver utvecklingen framåt. En tydlig trend är att allt fler väljer att handla sin mat via renodlade e-handelsaktörer som exempelvis Mathem.se eller någon av de olika matkassar med recept som finns på marknaden.
– Tekniken har blivit en hygienfaktor innan, under och efter inköp av mat. Många köp föranleds numera av en digital aktivitet, vare sig man som konsument är medveten om det eller inte. Utmaningen för detaljisterna är hänga med konsumenternas efterfrågan och digitalisera köpprocessen med rätt teknik som bidrar till till tidsbesparing, ökad bekvämlighet och en bättre köpupplevelse, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.
Mer än hälften, 58 procent, av konsumenterna använde sig av digital teknik vid sitt senaste inköp av dagligvaror. Det kan handla om att man söker recept eller inspiration på internet, skriver en inköpslista på mobiltelefonen eller letar efter öppettider. Mer än hälften, 52 procent, uppger att de söker recept på nätet för inspiration innan de beger sig till affären. Dock skriver fortfarande bara 18 procent sin inköpslista i mobilen.
− Parallellt med digitaliseringen ökar efterfrågan från konsumenterna på service och shoppingupplevelse. Ett mervärde som kommer att göra detaljisterna unika och på så sätt skapa ett värdefullt konkurrensmedel gentemot andra aktörer inom dagligvaruhandeln, säger Lena Larsson, VD, HUI Research.
87 procent av konsumenterna vill använda sig av digitala enheter för att kolla upp priser i butiken, och 76 procent vill använda digitala enheter för att få produktinformation. Undersökningen visar även att 68 procent vill använda sig av digitala enheter för att navigera i butiken. Samma sak gäller när konsumenten vill checka ut och betala. Då föredrar 65 procent att använda sig av mobilen eller butikens obemannade enheter för självutcheckning.
Även när man väljer att själv gå till affären för att handla sin mat använder man i hög utsträckning digitala hjälpmedel innan, under eller efter inköpet. Enligt studien föredrar konsumenter generellt att använda olika typer av digitala enheter, så som sin egen mobiltelefon eller butikens obemannade enheter och skärmar, framför att ta hjälp av butikens personal.